Ervaringsleren als trainingsmethodiek

Een week naar de Ardennen, survival training, abseilen van een berg en andere fysieke en mentale beproevingen zijn manieren om mensen uit hun comfortzone te halen. Maar is dat nou ervaringsleren? Wat we veel zien is dat mensen een leuke training hebben gehad met elkaar maar dat er op de werkvloer vervolgens niets verandert. Reden is dat de training is blijven hangen in fase 1 van de leercyclus van Kolb. Ze hebben wel een ervaring opgedaan die spannend en enerverend was maar daar is het dan ook bij gebleven.

Een voorbeeld. Stel dat het vergroten van het onderlinge “vertrouwen” in het team een doel is. Vertrouwen is immers de basis is om te kunnen veranderen. In fase één van Kolb wil je mensen uit hun evenwicht brengen. Je wilt ze letterlijk laten ervaren wat het is om (op het gebied van vertrouwen) buiten de comfortzone te treden. Die ervaring kun je creëren door bijvoorbeeld in training de vertrouwensval oefening te benutten. Het team maakt een plan, stelt een doel, verdeelt de taken en de (spannende) oefening gaat van start.

Eén ding is zeker…..wanneer je geen vertrouwen hebt in jouw collega’s dan laat je je niet vallen! In de evaluatie van de oefening ga je reflecteren en beland je in fase twee van de leercyclus van Kolb. Wat heb je meegemaakt en ervaren, wat ging goed, wat kon beter, waarom heb je de oefening wel of niet gedaan en had je wel of juist geen vertrouwen in jouw teamleden? Vervolgens gaat het over het vertrouwen op de werkvloer en blijkt dat wat hier in de training gebeurt ook op de werkvloer voorkomt. Vervolgens gaat het gesprek over wat we er van kunnen leren voor ons dagelijkse werk. Wat we als team, maar vooral ook als individu, anders moeten doen om het vertrouwen binnen het team te versterken. En hoe we ervoor zorgen (overleg, begeleiding, coaching, evaluatie) dat het ook daadwerkelijk gaat gebeuren.

 

Ervaringsleren als trainingsmethodiek……..het is spannend, veilig en enerverend. Maar het is ook fun en heeft een grote impact op het team. Zeker in veranderprocessen een aanrader.

Meer lezen over ervaringsleren? klik dan door naar ervaringsleren effectief in veranderprocessen, gedrag en ervaringsleren of een unieke locatie voor ervaringsleren. Of maak vrijblijvend een afspraak om u bij te laten praten.

 

 

 

We helpen organisaties met het versterken van hun (commerciële) slagkracht, het vergroten van de klanttevredenheid en het binden en boeien van medewerkers

Dat doen we door het creëren van effectieve leiders en succesvolle teams die snel en effectief inspelen op de veranderende omgeving en markt

Waarbij het klant- en teambelang altijd voorop staan

Ervaringsleren is uitermate geschikt om uw mensen in een veilige omgeving “nieuw gedrag” aan te leren. Veilig uitproberen van dat gedrag en ervaren dat het werkt. Evalueren en bespreken hoe toe te passen in het dagelijkse werk. Op een unieke trainingslocatie waar de besten u voor gingen. Méér weten? Neem dan contact met ons op.

Neem contact met ons op +31 242 022 383

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van nieuws en tips over leiderschaps- en teamontwikkeling? Schrijf dan hier in voor de nieuwsbrief van Mission Command die iedere twee maanden verschijnt.

Inschrijven

Heeft u een vraag?

Heeft u een vraag over onze diensten of wilt u meer weten over Mission Command? Neem dan contact met ons op via +316 536 413 27 of stuur ons een bericht via het contactformulier. Wij helpen u graag verder!

Contactformulier